אנגלית
רוסית

טיפול בנחירות

סובלים מבעיה של נחירות חזקות? מרגישים לא נעים ללכת לישון ליד אנשים אחרים? טיפול בנחירות יכול לשפר בצורה דרמטית את איכות החיים ולמנוע דום נשימה בשינה.

אז בואו נבין קצת יותר לעומק את מהות הבעיה, כיצד היא נגרמת, מה התסמינים הנלווים לה וכיצד ניתן לטפל בה ביעילות.

מדוע נוחרים?

הנחירות נגרמות בשל היצרות בדרכי הנשימה שפוגעת במעבר חלק של אוויר ויוצרת את צליל 'המסור'. הסיבות יכולות להיות נעוצות בתנוחת שינה לקויה, עודף משקל וגם במבנה לא תקין של הרקמות הרכות בגרון (בעיות מבניות בחניכיים).

עודף רקמות רופפות באזור הגרון והאף גורם לכך שירטטו כאשר אוויר עובר דרכן והתוצאה היא הצליל האופייני לנחירה. גם מיקום הלשון בתוך הפה בזמן שינה עלול להפריע לנשימה חלקה ולגרום לנחירה.

חשוב להדגיש כי צורת הנחירות והמקור שגורם להן חשובים לשם התאמת פתרון יעיל.

 
טיפול בנחירות
 

מתי נחירות הופכות לבעיה שצריך לטפל בה?

כמעט כולם נוחרים, זאת עובדה, אך השאלה היא מתי נחירות הופכות לבעיה, כזאת שדורשת טיפול.
נחירות תכופות ועוצמתיות בעלות תדירות גבוהה עלולות לפגוע במשך השינה ובאיכותה, להגביר עייפות ועצבנות וללמד על בעיות בריאותיות.

יתר על כן, יכולות נחירות להוביל למתחים ובעיות בזוגיות, פגיעה בביטחון העצמי ובאיכות החיים של הפרט.

לאלה שישנים לצידנו הנחירות מציקות ומפריעות לישון אולם לאלו הסובלים מהן הנחירות יכולות לגרום לבעיות שונות ולהיות חלק מתסמונת דום נשימתי בשינה.

הבעיה הזוגית מחמירה כאשר אחד מבני הזוג עובר לישון בחדר אחר.

בדרך כלל אבחון הגורם לנחירות יסייע במציאת פתרון מתאים, לרבות פתרונות פשוטים, וזאת לפני שרצים להפריד חדרי שינה.

דום נשימה בשינה

מעבר להיותן מטרד בפני עצמו, נחירות גם עלולות לרמוז על בעיה נוספת של דום נשימה בשינה.

דום נשימתי מתפתח בשל חסימה נשימתית, חוסר חמצן, והוא אשר גורם ליקיצה על מנת שהאדם יוכל להסדיר את נשימתו.
אף על פי שאנשים החווים דום נשימה בשינה עשויים להתעורר מספר לא מבוטל של פעמים לאורך הלילה כדי לנשום, הם במרבית המקרים לא יזכרו זאת כלל.

דום נשימה בשינה מוביל כאמור למחסור בשעות שינה ולכך יש השלכות נוספות. יתרה מכך, הפרעה זו עלולה להוות סיכון בריאותי ודורשת התערבות רפואית.

מדובר בעצם על מצב בו דרכי הנשימה העליונות נחסמות, מה שמוביל לקושי בנשימה. במילים אחרות, חסימת הנשימה גורמת לירידה ברמת החמצן בדם ולחנק, זאת בשל עליה בריכוז של פחמן דו חמצני בדם (CO2).

בשנים האחרונות, ישנה עלייה במודעות לתופעה של דום נשימה בעת שינה, אך למרבה הצער רבים עדיין משייכים אותה רק לאוכלוסייה המבוגרת, שיוך שגוי הנובע מחוסר מודעות.
חשוב מאוד לציין כי גם ילדים יכולים לסבול מכך והתסמין עלול להזיק להם רבות.

דום נשימה בשינה בקרב ילדים עלול לגרום להם לתופעות כגון הרטבת לילה, הפרעות קשב וריכוז ועיכוב בהתפתחות ובגדילה.

לפיכך, ממליץ פרופסור ברוורמן לאבחן מוקדם ככל האפשר את התופעה ואם עולה חשד למצב זה אז ראוי לבחון את זה בהקדם.

 

אבחון דום נשימה בשינה

התהליך האבחוני מתבצע בדרך כלל על ידי הפנית רופא המשפחה לבדיקת אף אוזן גרון, בדיקה שמטרה לאבחן את מצב השינה שלכם. הבדיקה מתבצעת במעבדת שינה מקצועית או באמצעות מכשיר ביתי (זה נוגע למבוגרים בלבד) שבוחן את עומק השינה, ועד כמה השינה איכותית ורציפה.

בדיקה ביתית אפשרית רק במבוגרים, היא אמנם חוסכת את הביקור במעבדת השינה אולם היא לא בוחנת את פעילות גלי המוח, בחינה שפעמים רבות חיונית להערכת השינה.

נתון נוסף שחשוב להבין הוא שקיימות דרגות חומרה שונות של דום נשימה חסימתי: קלה, בינונית וקשה.

בדיקה גופנית מקיפה שמגלה האם הסיבה לתסמין היא בעיית עודף משקל או הפרעה אנטומית במעבר האויר כמו חסימה אפית, חיך ומעבר לוע צרים, או בסיס לשון רחב שעלולים להשפיע על התסמין.

 

טיפול בנחירות – איך ניתן להפחית את הנחירות?

  • שינוי של תנוחת השינה, שינה על הצד ולא על הגב יכולה להועיל בהפחתת נחירות. כאשר אתם ניצבים על הגב, הלשון, והרקמות הרכות יכולות לצנוח אחורה, לקרוס, לרטוט, לגרום לרעש נחירה ואף לחסימה והפסקות נשימה בשינה, לחסום את מעבר האוויר ולהוריד את ריכוז החמצן בדם.

  • הגבהה של הראש בכ15-10 ס"מ עשויה גם היא להקל על הנשימה ולעודד תנועה קדימה של הלשון והלסת.
    על מנת לייצר הגבהה אפשר להיעזר בכריות בעלות עיצוב מותאם ששומר על מיקום שרירי הצוואר או באמצעות כיוונון של מיטה (מיטות בהם ניתן להרים את ראש המיטה).
    לפני שרצים לטיפול כזה או אחר כדאי לנסות את טיפ ההגבהה. מניסיון רב שנים ניתן לומר כי שינוי של תנוחת השינה סייע לפתור כליל או להפחית בצורה משמעותית את הבעיה.

 

  • שינוי תנוחת שינה בעזרת "כדור טניס" – טיפול תנוחתי. מניסיון רב שנים ניתן לומר כי שינוי של תנוחת השינה סייע לפתור כליל או להפחית בצורה משמעותית את הבעיה, כמובן כאשר מקור הנחירה בשינה על הגב.

    אם יש לכם קושי בשינוי מנח השינה אפשר לנסות לעשות שימוש בכדור טניס בתוך פיסת בד שעוטפת אותו. הניחו את פיסת הבד במרכז מיטתכם והיא בסיוע הכדור יפריעו לכם לישון ואט אט ירגילו אתכם לישון על הצד.

 

  • הפחיתו במשקל –לפעמים ירידה קטנה במשקל מובילה לשינוי גדול מאוד באזור הגרון. הפחתה של רקמת שומן בחלקו האחורי של הגרון יכולה להפחית באופן דרמטי את הנחירות. אמנם אין ערובה לכך אך בהחלט שווה מאוד לנסות (כמובן שיש לזה גם השפעות בריאותיות נוספות שיטיבו עמכם)

 

  • בצעו פעילות גופנית – אז נכון שפעילות גופנית יכולה לסייע לגרעון קלורי שלילי ולהפחת משקל (הטיפ הקודם) אך יכולות להיות לה גם סגולות נוספות של חיזוק שרירים בגרון, כאלה העשויים לסייע בהפחתת הנחירות.

  • תרגילי גרון וחך להפסקת נחירות: טיפול מיו-פציאלי: תרגילי גרון בהנחיית קלינאי תקשורת (בני דולב ברוורמן), המתבצעים במשך כ-30 דקות במהלך היום, עשויים להפחית נחירות אצל אנשים הלוקים בדום נשימה בדרגה קלה עד מתונה.

 

מחקרים אף הראו שגלגול הלשון בצורה מסוימת וביטוי של צלילים מסוימים מובילים לחיזוק שרירים בדרכי הנשימה העליונות, ובכך מסייעים להפחתת הנחירות.

בנוסף, יש מחקרים שהראו כי לימוד של נגינה בדיג'רידו (כלי נגינה שמקורו באוסטרליה הרחוקה וצורתו כחליל עץ גדול וארוך) יכול גם הוא להפחית נחירות. ההסבר נעוץ בפעולות המתבצעות אגב הפעלתו של כלי הנגינה המסייעות בחיזוק החך הרך והגרון.

  • פתחו אף סתום וגדוש – אף סתום וגדוש מערים קושי בשאיפה של אוויר ואף יוצר ריק בגרון שעלול לגרום לנחירות או להחמיר אותן.

    שימוש בתרסיסים ושטיפות לאף, התזת טיפות של מי מלח (saline) או נטילה של תרופות להפחתת גודש יכולות להועיל להקלה על הגודש.

    לסובלים מאלרגיות שמובילות לאף סתום באופן תדיר מומלץ לנסות תרופות אנטי היסטמין.

    בכל מקרה – לא מומלץ להשתמש בטבליות, תרופות או תרסיסים נוגדי גודש למעלה משלושה ימים רצופים, אלא אם הורה הרופא אחרת.

 

  • הימנעו משתיית אלכוהול לפני השינה, אלכוהול מרפה את השרירים ורפיון עודף של השרירים בחלק האחורי של הגרון עשוי להגביר את הסיכון לנחירות.

 

  • הפסיקו לעשן – בטוח שזאת לא הפעם הראשונה ששמעתם שעישון מזיק לבריאות, אז תדעו שהוא גם מגביר נחירות, ובאופן עובדתי מעשנים נוחרים יותר, כך שאם תרצו לעזור לעצמכם בכל-כך הרבה היבטים בריאותיים כדאי לכם לוותר על הסיגריה.

טיפול בנחירות – עזרה רפואית

מתי כדאי לכם לפנות לעזרה רפואית ולחיפוש אחר טיפול בנחירות?

יש מספר מצבים בהם מומלץ לפנות אל גורם מקצועי שיסייע לכם, כמובן לאחר שניסיתם את הדרכים שציינו מעלה.

כאשר הנחירות חזקות וכבדות ואתם חווים עייפות במהלך היום אז כנראה שלא יהיה מנוס מטיפול רפואי לנחירות.

כפי שהזכרנו מוקדם יותר, כאשר אתם חווים הפסקות נשימה, או תחושת חנק במהלך השינה, פנו לייעוץ רפואי, במידת הצורך בקשו הפנייה למרפאת שינה. ניתן לבצע מעבדת שינה ביתית או במעבדה בבית חולים, יש מספר מעבדות שינה בארץ.

אם אתם נרדמים במצבים שונים כמו במהלך שיחה או ארוחה אז כמובן שזהו אינו מצב תקין וראוי לבחון אותו בהיבט הרפואי ולתת לו טיפול הולם.

 

נחירות ודום נשימה בשינה

 

פתרון לנחירות – יש תקווה

הרפואה המתקדמת, הטכנולוגיה שמשפרת את חיינו ללא היכר והמחקר המפותח מציעים לנו היום מספר  פתרונות לבעיה.

מכשיר CPAP

מכשיר ה- -Continuous Positive Airway Pressure CPAP מזרים אוויר לעבר דרכי הנשימה ויוצר לחץ מתמשך על דרכי האוויר. כך בעצם מסייע המכשיר בשמירה על דרכי נשימה פתוחות במשך הלילה.

מכשיר הסיפאפ יעיל מאוד בצמצום של הפסקות הנשימה אך הוא מסורבל ועשוי לגרום לאי נוחות ואף לתופעות לוואי.

 

הפחתת משקל

עודף משקל הוא אחד הגורמים המרכזיים לנחירות, וירידה במשקל עשויה להפחית את עוצמת הנחירות, תדירותן ואפילו להעלימן כליל.

 

התקנים דנטאליים
מכשירים אלו מסייעים לפתיחת נתיב האוויר על ידי קיבוע הלסת התחתונה והלשון בקדמת הפה במהלך השינה קיבוע זה מבטיח כי בסיס הלשון לא יצנח לאחור ולא יחסום את מעבר האוויר. התקן זה מומלץ בעיקר במצבים של דום נשימה קל או בינוני.

 

פתרונות ניתוחיים לנחירות

כאשר מכשירי CPAP ו/או התקן דנטלי לא מצליחים לסייע דיים ואינם מספקים מענה הולם אז ניתן לחשוב על ביצוע פעולה ניתוחית להסרת החסימה האנטומית.

בטרם מבצעים ניתוח לטיפול בבעיית הנחירות עורכים בדיקה אנדוסקופית המתבצעת בזמן השינה. בדיקה זו מסייעת לגילוי מיקומי החסימה השונים בדרכי הנשימה, כמו כן היא שופכת אור על צורתה של החסימה, כמה חמורה היא ומכוונת את הרופא לבניית תוכנית טיפולית בחסימה.
הטיפול והתכנית מותאמים באופן אישי למבנהו האנטומי הייחודי של המטופל ובד"כ יהיה ניתוח הקרוי "ניתוח רב קומתי", כזה שמטפל בכמה מקומות שונים בחסימה: באזור חלל הלוע והפה: חך ושקדים, או באזור בסיס הלשון והלוע התחתון.

כאמור יש סוגים שונים של טיפולים ניתוחיים, נספק סקירה קצרה על חלקם:

טיפול בתומכני חך(Pillar procedure)
במהלך ניתוח זה מוכנסים שתלי פלסטיק קטנים לתוך החך הרך. רקמת צלקת המתפתחת סביב השתלים גורמת להתקשחות החך הרך ומפסיקה את הרטט שגורם לנחירות.

כריתת שקדים (tonsillectomy) וניתוח חך-לוע, או ניתוחים באזור בסיס לשון, מסירים רקמות עודפות ומתקנים את הליקויים המבניים על מנת להגדיל את מעבר האוויר.

ניתוחי בגלי רדיו בניתוחי ענבל-חך שנעשים בעזרת RF- בעזרת גלי רדיו (COBATION) מסירים חלקים מהחך הרך על מנת להפחית את הנחירות.

ניתוחים לטיפול בנחירות, חדשניים ככל שיהיו, אינם נעדרי סיכונים ולכן יש לשקול את היתרונות והחסרונות של כל הליך רפואי בעזרת רופא מומחה ובאמצעות כל המידע הרפואי שנאסף.

 

 

 

פרופ׳ יצחק ברוורמן
פרופ׳ יצחק ברוורמן
מומחה אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר, מנהל מחלקת אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר במרכז הרפואי ״הלל יפה״, משמש כ-Assistants professor בפקולטה לרפואה בטכניון.

ראיון עם פרופ' ברוורמן בנושא סינוסים

למידע וייעוץ מקצועי
השאירו פרטים ונשמח לחזור
תחומי טיפול נוספים

לקביעת תור השאירו פרטים

או התקשרו 052-9708068

לקביעת תור השאירו פרטים

דילוג לתוכן