אנגלית
רוסית

ניתוח הרחבת בלון חצוצרת השמע

במבוגרים הסובלים מלחץ באזנים ותחושת אוזניים סתומות עם או ללא נוזלים על רקע של הפרעה בתפקוד חצוצרת אאוסטכיוס, ניתן להציע הרחבת בלון של החצוצרה.

הרחבת בלון חצוצרת השמע

החצוצרה הינה צינור המחבר את האוזן התיכונה לחלק האחורי של חלל האף והגרון.

החצוצרה מורכבת משני חלקים: 1/3 פנימי, הקרוב לאוזן, מצוי בתוך תעלה גרמית. 2/3 הקרובים לאף נתון במסגרת סחוסית. החלק הסחוסי מופעל על ידי מערכת שרירים המחוברת גם לחך, וכאשר ישנה בעית חצוצרה, זהן החלק שפעילותו אינה תקינה במרבית המקרים. כאשר תפקוד החצוצרה לקוי, מופיעות בעיות אוזניים כמו אטימות, דלקות חוזרות, ירידה בשמיעה, הצטברות נוזלים באוזן, קושי בהשוואת שינוי בלחצי הסביבה ועוד.

תפקוד תקין של האוזן ומערכת השמיעה תלויים באוורור תקין של חללי האוזן. גלי הקול, המגיעים לעור התוף המצוי בעומק תעלת השמע החיצונית, צריכים להניע ולהרטיט אותו ואת עצמות השמע, המצויות באוזן התיכונה פנימה לעור התוף. תנועה חופשית של עור התוף ועצמות השמע, ולכן גם שמיעה תקינה, תלויות באוורור תקין של האוזן.

 

מהם הסימפטומים הנובעים מתפקוד לא תקין של החצוצרות?

תפקוד לא תקין של החצוצרות יכול להביא לתסמינים שונים:

  • אוזניים סתומות
  • לחץ באוזניים
  • כאב אוזניים
  • תחושה של ״מתחת למים״ באוזניים
  • רעשים באוזניים
  • בעיות אוזניים בעת צינון או סינוסיטיס.

אוזניים סתומות מה עושים

 

אוזניים סתומות – טיפולים אפשריים

ניתן לנסות טיפול בנוגדי גודש, EAR POPPER, או לטפל בגורמי סיכון לתפקוד לא תקין של החצוצרה כמו עישון, דלקת במערות הפנים (סינוסיטיס) או צרבות, אך בחלק גדול מהמקרים לא נמצאים גורמים משמעותיים הניתנים לטיפול תרופתי.

חוסר תפקוד של החצוצרה שאינו מגיב לטיפול התרופתי מטופל כיום ע"י חירור עור התוף והחדרת צינורית אוורור בתוכו. צינורות האוורור מאפשרים להשוות את לחץ האוויר באופן פסיבי בין חלל האוזן התיכונה לסביבה.

צינורות אוורור יעילים בדרך כלל כאשר הם נשארים פתוחים, אך בסופו של דבר רוב הצינורות ייפלו מתוך עור התוף או ייסתמו. יתכן שיהיה צורך להחליף צינורות אוורור מספר פעמים אצל המטופל. בנוסף, יתכנו סיבוכים פוטנציאליים של צינורות אוורור כוללים היחלשות נוספת של עור התוף והישארות נקב לאחר נפילתם. במקרה של תפקוד לקוי של חצוצרת השמע כפתור אינו מטפל בשורש הבעיה, אלא פותר את הבעיה באופן זמני.

 

מה עושים בניתוח הרחבת בלון?

ההליך מבוצע בדרך כלל בהרדמה כללית, הרופא מבצע בעזרת אנדוסקופ שמוחדר דרך האף החדרה של מוביל שבקצהו בלון אותו מנפחים למשך 2 דקות בלחץ מבוקר בתוך האוסטיום (פתח חצוצרת השמע). כשהושלמה הפתיחה, מרוקנים את הבלון מאויר והוא מוצא החוצה.

ניתן לצנתר את חצוצרות שתי האוזניים בו זמנית. סיכויי ההצלחה גבוהים ועל פי הספרות הקיימת, יותר משני שלישים מהמנותחים מדווחים על שיפור בתסמינים. שיעור הסיבוכים נמוך עם סיבוכים קלים בלבד.

הרחבת בלון מסייעת לכ -50% מהחולים, על פי הניסיון לפחות שנה.

 

מהם הסיכונים והסיבוכים הכרוכים בפעולה זו?

הצטלקות ושיבוש נוסף בתפקוד החצוצרה.

תיקון יתר \ הרחבת יתר של החצוצרה מה שיכול להוביל לשמיעת צלילים ורעשים במיוחד בזמן נשימה והדיות הקול של המטופל עצמו. כישלון הניתוח והצורך בניתוח חוזר.

ניתוח הרחבת בלון חצוצרת השמע
פרופ׳ יצחק ברוורמן
פרופ׳ יצחק ברוורמן
מומחה אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר, מנהל מחלקת אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר במרכז הרפואי ״הלל יפה״, משמש כ-Assistants professor בפקולטה לרפואה בטכניון.

ראיון עם פרופ' ברוורמן בנושא סינוסים

למידע וייעוץ מקצועי
השאירו פרטים ונשמח לחזור
תחומי טיפול נוספים

לקביעת תור השאירו פרטים

או התקשרו 052-9708068

לקביעת תור השאירו פרטים

דילוג לתוכן