אנגלית
רוסית

ניתוחי סינוסים בטכנולוגיות מורכבות

ניתוח אנדוסקופי של הסינוסים (FESS)

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית. דרך האף מוחדר סיב אופקי קשיח (אנדוסקופ) המחובר למצלמת וידאו. הסינוסים, שהם חללי אויר, ממוקמים מעל, מתחת, מאחורי ובין ארובות העיניים. המנתח מתבונן בתמונת הניתוח על גבי מסך גדול. המנתח משתמש בכלים יעודיים לניתוח האנדוסקופי ומבצע את הניתוח תוך הסתכלות על המסך. הניתוח מתבצע ללא חתכים חיצוניים. במהלך הניתוח מורחבים פתחי הסינוסים, מוסרים מוקדי דלקת (כמו פוליפים) וזיהום, ומתבצע טיפול ופתיחה מותאמת של חללי האף והסינוסים לצורך שיפור אוורור ותפקוד הסינוסים. הניתוחים אינם זהים בין חולה לחולה והיקף הניתוח תלוי בהיקף המחלה ומותאם לכל מנותח. לעיתים רחוקות, כאשר המחלה עיקשת במיוחד והמטופל עבר כבר מספר ניתוחים,  יש צורך לבצע קידוח של ריצפת הסינוסים הפרונטלים. במקרים היותר מורכבים במנתח נעזר במערכת ניווט אשר מראה לו את המיקום המדויק של כלי הניתוח במרחב העבודה, בסינוסים וליד אברי חשובים: עיניים, בסיס גולגולת ומוח. כאמור, כאשר המבנה האנטומי אינו קל, מכשיר הניווט המשוכלל מחובר לחולה ומשמש כמעין GPS  שמאפשר למנתח לדעת היכן בדיוק נמצא קצה כלי בזמן הניתוח. באופן זה מוגברים הדיוק והבטיחות בניתוח.

ניתוחי סינוסים

במקרים בהם ניתן להיות יותר שמרני ולבצע ניתוחים זעיר פולשניים ניתן להסתייע בטכנולוגיה של צנטור בלון. ניתוחי צינטור בלון לפתחי הסינוסים עם בלונים מאפשרים הרחבה של פתחי הסינוסים עם בלון ללא "שבירה" של עצם וגישה יותר זהירה לרקמות.

לעיתים מתבצעים במשולב גם יישור מחיצת האף והקטנת הקונכיות.

התאוששות לאחר הניתוח: בסיום הניתוח מועבר המנותח לחדר ההתאוששות. כשעה לאחר מכן הוא מועבר למחלקת האשפוז. למחרת בבוקר משוחרר המנותח לביתו. הטמפונים שקיימים באף יכולי להיות מוצאי לקראת השחרור או לעיתים אחרי יומיים. לעיתים לא נעשה שימוש בטמפונים ותחושת המנותח טובה. תופעות צפויות: דימום קל, הפרשה דמית מעטה, יציאת גלדים מדי פעם, קושי בנשימת האף, כאב ראש מתון, חולשה. לרוב, תופעות אלה קלות בימים הראשונים ומעט מתגברות במהלך השבוע הראשון. טיפול נגד כאב כמו אקמול או אופטלגין משפרים את התחושה. שטיפות אף עם תמיסת מים עם מלחים עוזרת. לרוב, החל מהשבוע השני חל שיפור ניכר ואפשר לחזור לתפקוד כמעט מלא. יש המלצה להימנע ממאמץ גופני, חשיפה לחום כבד וטיסות בשבועיים הראשונים. במקרים המעטים בהן נעשה שימוש בטמפונים האף אטום עד הוצאתם. לאחר הניתוח חלק מהמנותחים מקבלים אנטיביוטיקה, תרופות מפחיתות דלקת ותרופות מעודדות קרישה. יש לשטוף את חללי האף בתמיסת מי מלח כ-4 שבועות לאחר הניתוח. כשבוע לאחר הניתוח יש ביקורת במרפאה וניקוי של אזורי הניתוח. כחודשיים לאחר הניתוח מתבצעת ביקורת נוספת. משלב זה מתבצע מעקב ע”פ הצורך.

ניתוח אנדוסקופי של הסינוסים
פרופ׳ יצחק ברוורמן
פרופ׳ יצחק ברוורמן
מומחה אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר, מנהל מחלקת אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר במרכז הרפואי ״הלל יפה״, משמש כ-Assistants professor בפקולטה לרפואה בטכניון.

ראיון עם פרופ' ברוורמן בנושא סינוסים

למידע וייעוץ מקצועי
השאירו פרטים ונשמח לחזור
תחומי טיפול נוספים

לקביעת תור השאירו פרטים

או התקשרו 052-9708068

לקביעת תור השאירו פרטים

דילוג לתוכן