אנגלית
רוסית

דום נשימה בשינה ילדים

נחירות ותסמונת דום נשימה בשינה בילדים הינן נושא החייב בתשומת לב מיוחדת מצד ההורים.

נחירות בילדים עלולות להיות הסימן הראשון להפרעת נשימה חסימתית בשינה או תסמונת דום נשימה בשינה. זוהי הפרעה המאופיינת בחסימה חלקית ומלאה של דרכי האוויר העליונות מספר פעמים רב במהלך השינה. חסימות אלה מסתיימות בהתעורריות  אשר גורמות להפרעה משמעותית של מהלך השינה. במבוגרים, התסמונת מהווה גורם סיכון למחלות שונות כמו מחלות לב, שבץ, דיכאון. בילדים הקריטריונים לחומרת הבעיה שונים וכן ההשלכות ודרכי הטיפול. חומרת תסמונת דום הנשימה בשינה נקבעת על פי ממוצע הפסקות הנשימה בממוצע לשעה.  הקריטריונים בילדים מחמירים יותר מאשר במבוגרים.

בילדים – עד הפסקה אחת בשעה – מצב תקין.  1-5 הפסקות – מצב קל,  5-10 – מצב בינוני. יותר מ 10 הפסקות בשעה – הפרעה קשה.

דום נשימה אצל ילדים

בילדים הסיבות הנפוצות לדום נשימה בשינה כוללות בדרך כלל שקדים ואדנואידים מוגדלים וחסימה אפית.  לעיתים רחוקות הסיבות כוללות משקל גבוה מאוד או תסמונות מולדות (כמו תסמונת דאון).

דום נשימה בילדים יכול לגרום להפרעות התנהגות והפרעות פיזיקליות:

הפרעות התנהגות כוללות שינה לא שקטה, היפראקטיביות, הפרעות קשב וריכוז, איטיות, חוסר עניין, סף תסכול נמוך.

הפרעות פיזיקליות כוללות  אפשרות לעיכוב הגדילה, התפתחות שלד לא תקינה של אזור הפנים והלסתות, הכוללת פנים צרות וארוכות, פרופיל קמור, חך צר וגבוה, משקל גבוה, כאבי ראש וזיהומים חוזרים של דרכי הנשימה העליונות.

אבחון

שינה לא שקטה לאורך זמן,  נחירות עזות, הפסקות נשימה במהלך השינה, אף חסום, הפרעות התנהגות או גדילה הדומות לאלו שתוארו.

 

טיפול בתסמונת דום נשימה בשינה אצל ילדים

במידה ועולה חשש לתסמונת דום נשימה בשינה בילדים יש צורך בפניה מהירה לרופא אף אוזן גרון לזיהוי מקור ההפרעה  ולמעבדת שינה בכדי לאבחן את חומרת הבעיה.

הטיפול בילדים בדרך כלל כולל פתרון כירורגי : ניתוח כריתת אדנואידים ושקדים שהם הנפוצים ביותר,  לעיתים בילדים גדולים, ניתוח מחיצות אף. כמובן שיש צורך בהורדה במשקל במקרה הצורך. טיפולים אפשריים נוספים מבוצעים ע"י רופאי שינים ובעיקר אורתודנטים וכוללים פרוצדורות כמו הרחבת החך.

ניתוח כריתת שקדים הוא מהניתוחים הנפוצים ביותר בילדים. הניתוח הוכח כמועיל ביותר עבור ילדים עם הפרעת נשימה חסימתית בשינה (Sleep Disordered Breathing) או תסמונת דום נשימה בשינה משנית לשקדים מוגדלים. בד"כ משולב עם כריתת אדנואיד.

בניתוח השקדים מוקטנים באופן מבוקר ע"י טכנולוגית COBLATION וללא כריתת המעטפת המחברת אותם לשריר הלוע- מיטת השקד. כך נותרת שכבה דקה של קופסית השקד שמכסה ומגנה על שריר הלוע מחשיפה לנוזלי חלל הפה ובנוסף מונעת חשיפה לעצבים וכלי דם גדולים. טכניקה זו פותרת את הפרעת הנשימה החסימתית בשינה כיון ששארית השקדים הקטנה הנותרת אינה מפריעה למעבר האוויר. גם במעקב לטווח ארוך גדילה מחדש של שארית השקד וחזרת התסמינים די נדירה. היתרון העיקרי של טכניקה זו על פני כריתה מלאה הוא בהחלמה קלה וקצרה יותר, פחות כאבים לאחר הניתוח וחזרה מהירה יותר לשגרה ולכלכלה רגילה. בנוסף, שיעור הדימום לאחר הניתוח ירד משמעותית ולמעשה כמעט ואינו קיים.

הורים רבים מאוד מרוצים ואומרים שהם הופתעו לראות שלאחר הניתוח הילד החלים מהר ובקלות ויש לה ילד חדש, ”נראה שכאילו לא עבר ניתוח”.

 

פרופ׳ יצחק ברוורמן
פרופ׳ יצחק ברוורמן
מומחה אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר, מנהל מחלקת אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר במרכז הרפואי ״הלל יפה״, משמש כ-Assistants professor בפקולטה לרפואה בטכניון.

ראיון עם פרופ' ברוורמן בנושא סינוסים

למידע וייעוץ מקצועי
השאירו פרטים ונשמח לחזור
תחומי טיפול נוספים

לקביעת תור השאירו פרטים

או התקשרו 052-9708068

לקביעת תור השאירו פרטים

דילוג לתוכן