אנגלית
רוסית

ניתוחי דום נשימה בשינה

 

טיפול בנחירות – דום נשימה בשינה

לעיתים הנחירה נובעת מחסימה אפית ועודף רקמה בחיך הרך ובענבל. במקרים כאלו ניתוח יכול לפתור את בעיית הנחירה. בילדים דום נשימה בשינה ונחירה חזקה נובעים בדרך כלל משקדים ואדנואידים גדולים וחוסמים.

בעבר נעשה שימוש בכירורגיה רגילה, עם סכין, לטיפול בנחירות. למרות שבמקרים רבים יש הצלחות, שיטות אלו מתבססות על חיתוך של עודף רקמה מהאף ומהלוע, דבר שיכול לדמם וכרוך בכאבים לא מועטים לאחר ניתוח. במקרים של דום נשימה משמעותי ניתן לבצע ניתוח כריתת שקדים, ענבל וחלק מהחיך הרך בהרדמה כללית (UPPP ). ניתוח זה שהיה נפוץ בעבר ונזנח בשנים האחרונות, כרוך באשפוז ובכאב פוסט ניתוחי חזק.

התפתחות טכנולוגית שחלה לאחרונה מאפשרת גישה יותר שמרנית, המכוונת להקטנת נפח הרקמה העודפת, ללא חיתוך וסילוק קטעי הרקמה. הפיתוח המתקדם והמודרני ביותר לטיפול בנחירה הוא הטיפול בגלי-רדיו לצמצום עודף רקמה (COBLATION) Radio-frequency tissue ablation .

שיטת הניתוח בגלי רדיו לנחירה מאושרת כיום לשימוש בארץ והיא מדויקת ומהירה. ניתן בדרך כלל לעבור ניתוח כזה בטיפול מרפאתי תחת הרדמה מקומית והחולה חוזר לביתו זמן קצר לאחר הטיפול.

הציוד המודרני של (Radio-frequency RF) וטכנולוגית ה-RF הם ייחודיים, מאחר והם מצליחים להשיג התכווצות רקמה על ידי אבלציה ופירוק הרקמה ללא גרימת חימום יתר או שריפה של רקמה בריאה.

התוצאה מושגת בצורה הדרגתית בתהליך ריפוי עדין ובשימור רקמה בריאה. המכשיר בו משתמשים פועל בשיטת Coblation שפותחה בארה"ב, אשר בנוכחות נוזל מוליך חשמל מוציא זרמים דרך מערך אלקטרודות דו ורב קוטביות. התהליך יוצר התפרקות תאים על ידי "פלסמה" (Plasma tissue disintegration).

עבור חלק מהאנשים, הפחתת משקל ושינוי תנוחה במיטה יכולים להספיק כפתרון לנחירות. לאחרים, ניתוח RF הוא פתרון טיפולי טוב, ללא ניתוח אגרסיבי בלתי הפיך.

מטרתנו היא לתפור את הטיפול הנכון לכל חולה על פי הממצאים בבדיקת האף והלוע ובמעבדת השינה.

לאחרונה ישנה התקדמות בשימוש בטכנולוגיה זו וטיפול חדשני בנחירות והפסקות נשימה בשינה בעזרת טכנולוגיית "פלסמה", הקרוי CAUP-Coblation Assisted Upper-airway Procedures , שפותח בנורווגיה. טיפול זה נעשה בחיפה, במתחם עיניים, טיפול זה נעשה בבית החולים אלישע.

דום נשימה בשינה

 

האם אתם סובלים מדום נשימה בשינה?

ישראלים רבים פונים לרופא המשפחה שלהם בתלונה על עייפות מרובה במהלך היום או נחירות רמות שמפריעות לשאר בני הבית במהלך הלילה, ומקבלים בשורה מפתיעה: במהלך הלילה הם מפסיקים לנשום שוב ושוב ללא ידיעתם. מדובר במצב מסוכן – אבל יש טיפול.

 

מה זה בעצם דום נשימה?

"הפרעת נשימה חסימתית בשינה" היא תופעה שבמהלכה נחסמות דרכי הנשימה שוב ושוב במהלך הלילה, בדרך כלל בגלל הפרעה מכנית באנטומיה של האף, הגרון, השקדים, או עודף רקמה בחיך הרך ובענבל. מדובר בהפרעה מכנית שלא מופיעה בעירות או במצב מאונך, אלא רק כשהאדם שוכב והשרירים שלו נרפים מתוך שינה.

 בגרסא המעודנת יותר של בעיה זו, יווצרו נחירות רמות  – האוויר מצליח לצאת מהריאות, אבל הוא צריך לפלס את דרכו בקושי רב דרך דרכי אוויר צרים וחסומים, מה שיוצר את הצליל החזק. כשהבעיה מחמירה נהיית חסימה של ממש, שבמהלכה שום אוויר לא נכנס ולא יוצא מהריאות: זהו דום נשימה בשינה. האדם הישן נשאר במצב זה עד שהמחסור באוויר מכניס את הגוף שלו למצוקה מספיק גדולה כדי להעיר אותו מעט, מספיק רק כדי לשוב ולנשום.

 

נחירות בשינה – האם זה מסוכן?

על פי מחקרים, דום נשימה בשינה שכיח מעט יותר אצל גברים (2-4% מהאוכלוסיה) מאשר אצל נשים (1-2%), אולם יכול להופיע אצל כל אחד. הנזקים של התופעה הם, לכל הפחות, סימפטומים הקשורים למחסור בשינה איכותית: עייפות במהלך היום למרות שינה ארוכה, חוסר ריכוז, מצבי רוח, נדודי שינה, וירידה בליבידו. בנוסף לירידה באיכות החיים של הסובלים מהתופעה, הם חשופים גם לסיכוי מוגבר לסיבוכים ותופעות מסוכנות לחייהם כגון עליה בלחץ דם ואפשרות לקבל שבץ או לפתח מחלות לב שונות.

 

אבחון דום נשימה בשינה

האיבחון הוא טריקי מעט מאחר והתופעה מתרחשת בהכרח מתוך שינה, כלומר כשהחולה לא מודע למה שעובר עליו. החשד להפרעה בדרך כלל עולה מתוך הסימפטומים שעליהם מתלונן החולה, והוא נבדק על ידי מכשור שמנטר פרמטרים חיוניים של החולה לאורך לילה שלם – רמת החמצן בדם, לחץ דם, ועוד. את הבדיקה אפשר לבצע במעבדת שינה, שם יאלץ הנבדק לבלות את הלילה. או לחילופין, במקרים מסויימים ניתן למסור לנבדק ציוד לניטור עצמי, אותו יוכל לקחת הביתה ללילה אחד.

חומרת ההפרעה נקבעת לפי מספר ההפסקות בנשימה שנרשמו במשך שעה ממוצעת בלילה, בין אם אלה הפסקות מלאות או חלקיות. מתחת ל-4 הפסקות נשימתיות לשעה נחשבות למצב תקין, בעוד ש-30 הפסקות ומעלה מעידות על הפרעה חמורה.

 

האם אפשר להחלים מזה?

קיימים טיפולים בעלי אחוזי הצלחה גבוהים לדום נשימה בשינה ולבעיית נחירות בשינה. בעבר היה נהוג לטפל בתופעה בעזרת ניתוח "קלאסי", כלומר חיתוך בעזרת סכין והסרה של רקמות עודפות באף ובחלל הלוע. במקרה של דום נשימה בשינה, אפשרי גם לכרות את השקדים, את הענבל וחלק מהחיך הרך. מדובר בניתוח בהרדמה מלאה בעל סכנה גבוהה יחסית לדימומים ושמערב כאבים משמעותיים אחרי הניתוח ותקופת התאוששות קשה.

כיום ניתן לטפל בדום נשימה בשינה בעזרת ניתוח שמרני יותר, כלומר פחות פולשני ופחות טראומטי עבור המטופל. מדובר בטיפול בגלי רדיו (Radio frequency tissue ablation) שלא כורת את הרקמה הבעייתית אלא רק מצמצם את הנפח שלה ללא שום חיתוך. גלי הרדיו מפרקים את הרקמה בלי להביא אותה למצב של חימום יתר. כך הרקמה הבריאה לא נכווית ולא נפגעת במהלך הניתוח.

הטיפול מדויק ומהיר ביותר. ניתן לבצע אותו בהרדמה מקומית בלבד, ההתאוששות קצרה והמטופל משוחרר לביתו במהרה.

 

פרופ׳ יצחק ברוורמן
פרופ׳ יצחק ברוורמן
מומחה אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר, מנהל מחלקת אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר במרכז הרפואי ״הלל יפה״, משמש כ-Assistants professor בפקולטה לרפואה בטכניון.

ראיון עם פרופ' ברוורמן בנושא סינוסים

למידע וייעוץ מקצועי
השאירו פרטים ונשמח לחזור
תחומי טיפול נוספים

לקביעת תור השאירו פרטים

או התקשרו 052-9708068

לקביעת תור השאירו פרטים

דילוג לתוכן