אנגלית
רוסית

ניתוח שקד שלישי

 

ניתוח שקדים (שקד שלישי) ואדנואידים

מי הם אותם שקדים שמקושרים לכל-כך הרבה בעיות גרון? מה הוא תפקידם? מה הוא שקד שלישי? לאיזה בעיות הוא עלול לגרום? מדוע ניתוח שקדים הוא כל-כך נפוץ למי אמור ניתוח להסרת שקדים להועיל וכיצד?

בשורות הבאות מסביר פרופסור ברוורמן, מומחה אף, אוזן וגרון על נושא השקדים, על המחלות שעלולות להופיע ועל הדרכים להתמודד איתן.

מה הם השקדים ומה תפקידם?

שקדים הם רקמה לימפטית בעלת מבנה אליפטי הממוקמת בצידי הלוע, כאשר תפקידה המדויק אינו ברור לחלוטין.

מנגד, כן ידוע כי שקדים קשורים במערכת החיסונית של הגוף, הם עוזרים לגוף להילחם בזיהומים שונים על ידי סינון חיידקים ומניעת כניסתם דרך הפה והאף.

מה זה שקד שלישי?

שקד שלישי, שקדון או בשפה מקצועית אדנואידים, הם בעצם מבנה של רקמה לימפטית בדומה לשקדים, אך בשונה מהם ממוקמים בלוע האפי, מאחורי האף.

תפקידו של שקד שלישי הוא לסייע לגוף להילחם בזיהומים שונים על ידי תפיסת הגורמים השונים בעת המעבר שלהם בדרכי הנשימה.

אילו בעיות יכול להיגרם עקב שקד שלישי?

שקד שלישי וגם שקדים יכולים להיות גדולים דיים עד כדי חסימתו של הגרון והפרעה למעברי האוויר.
הגדלה של השקדים ושל השקד השלישי יכולה להוביל להופעתן של בעיות דוגמת נחירה, קשיי נשימה, יקיצה בזמן השינה והפסקות נשימה. גם סימנים אחרים כגון שינה סוערת, התעוררות לילה והרטבת המיטה יכולים להעיד על אותה הבעיה. במקרים קיצוניים, שקד שלישי ושקדים מוגדלים יכולים אף לגרום לבעיות של ריכוז, עייפות מוגברת לאורך היום, יתר פעילות (היפראקטיביות), התפתחות מעוכבת וגדילה איטית.

שקדים ואדנואידים יכולים להזדהם על ידי חיידקים ממשפחת סטרפטוקוקוס ולגרום למצבים אותם אנחנו מכירים כדלקת שקדים או דלקת אדנואידים.

במקרים של זיהום מתנפחים השקדים ונעשים גדולים, צבעם הופך אדום ותחושה של כאב עז ניכרת בגרון. כאשר הזיהום הוא ממקור חיידקי הטיפול יעשה בעזרת אנטיביוטיקה.

יתר על כן, גם דלקות אוזניים והצטברות של נוזלים באוזניים הן בעיות נלוות לאדנואידים או שקד שלישי, ויכולות להוביל למצב של דלקת אוזניים חריפה. חשוב לציין כי דלקת אוזניים חוזרת (כרונית) יכולה להוביל לירידה בשמיעה, קשיי דיבור ואף קושי ברכישת שפה.

כאשר שקדים, אדנואידים או שקד שלישי חוסמים את מעבר האוויר, או כאשר דלקת שקדים ו/או דלקת אוזניים חוזרת בתדירות גבוהה אז יתכן ורופא אף אוזן גרון ימליץ על ניתוח שקדים או ניתוח שקד שלישי, או שניהם גם יחד.

 

ניתוח שקד שלישי

שקד שלישי

אדנואידים

 

ניתוח להסרת שקדים

ניתוח הסרת שקדים הוא תהליך אותו מבצע כירורג ובו הוא בעצם מסיר בצורה מבוקרת את השקדים באופן חלקי או מלא. ניתוח אדנואידים, או בשמו המוכר ניתוח להסרת שקד שלישי, דומה לניתוח שקדים ובו מסיר המנתח את רקמת האדנואידים הממוקמת מאחורי האף. כאן המקום לציין כי במקרים רבים מקובל להסיר את השקדים והאדנואידים יחד, וזאת בהתאם להתוויה הרפואית.

היתרונות והתועלת בניתוח 

בזמן ששקד בריא אינו מורגש ואינו מפריע לתפקוד הרגיל דלקות שקדים יכולות לגרום לכאבי גרון וסימני מחלה נוספים. במקרים אלו, מטופלים אשר עברו ניתוח שקדים ו/או אדנואידים (ניתוח שקד שלישי) יהיו חשופים פחות לזיהומים חוזרים ויעדרו פחות מבית הספר וממקום העבודה.

מיקום השקדים בחלל הפה

ניתוח להסרת שקדים

ילדים הסובלים משקדים גדולים, אדנואידים או שקד שלישי המפריעים לנשימה תקינה יחושו שיפור ניכר באיכות השינה והנשימה. הסרת אדנואידים (שקד שלישי) עשויה לפתור בעיית נלוות כמו דלקת אוזניים חוזרת והצטברות נוזלים כאשר אלה חוסמים את חצוצרת השמע.

ניתוח שקד שלישי – מספר שבועות לפני הניתוח

הורים רבים ובעיקר הורים לילדים קטנים בוחרים שלא להסביר את הפרטים על הניתוח לילדם. בהתאם לגיל ולבגרות של ילדך, אתה יכול להסביר את הפרטים של הניתוח לילדך. בכל אשר יוחלט, מומלץ להתמקד בחלק החיובי כדי לעזור ולהפחית את החרדה מילדך טרם הניתוח.

הרופא יצייד אתכם ברשימת "עשה ואל תעשה". הרופא ינחה אתכם אילו תרופות ניתן ומאילו תרופות להימנע לפני הניתוח ומה אפשר לאכול. לרוב נדרש צום של 6 שעות לפני הניתוח.

יום הניתוח

הניתוח מתקיים בבית חולים. השתדלו להגיע לפני הזמן לצורך התארגנות, מילוי טפסים והכנה ראויה לקראת הניתוח. מומלץ להביא בגדים להחלפה ומשחק מעניין לזמן ההמתנה.

ניתוח שקד שלישי לילדים

ילדים קטנים נכנסים לחדר הניתוח בלווית ההורים, כאשר הניתוח עצמו מתקיים ללא נוכחות ההורים. בהתחלה ניתנת להם הרדמה בעזרת מסכת פלסטיק שקופה המאפשרת להם לנשום בקלות (בחולים המבוגרים יותר ההרדמה ניתנת ישירות לווריד). הורי הילדים יפגשו את יקירם במחלקת התאוששות בתום הניתוח.

לאחר שההרדמה מתחילה להשפיע וילדך ישן הרופא יתחיל את הניתוח. הפה נפתח בעזרת מכשיר מיוחד המאפשר גישה לשקדים, המנתח מסיר את השקדים בשיטה המקובלת.
נדגיש שאצל ד"ר ברוורמן השיטה המועדפת היא COBLATION.

אם יש צורך להסיר גם את האדנואידים (שקד שלישי) גם הם מוסרים בשלב זה. המנתח מסיר את השקדים ואת האדנואידים (שקד שלישי) דרך הפה. ההליך בדרך כלל לוקח כ- 30 עד 60 דקות. במהלך הניתוח, החולה יהיה בפיקוח רפואי מלא.

מה צפוי לקרות לאחר הניתוח?

כאשר הניתוח יסתיים, בודק הרופא שאין דימום פעיל או סיבוכים אחרים. אם הכל בסדר, המנותח יועבר לאחר גמר ביצוע הניתוח למחלקת התאוששות עד להתעוררות מוחלטת מהשפעות ההרדמה. זמן ההתאוששות עשוי להימשך כמה שעות. לאחר ניתוח שקדים מומלץ להישאר להשגחת לילה באשפוז.

המשך התאוששות והחלמה בבית
לאחר הניתוח חשוב להקפיד על מנוחה, כאשר היא תהיה מלווה בדיאטה המתבססת על מזון קל, קר או פושר ונוח לבליעה כמו גלידות.
יש להתחיל עם כמויות קטנות של מזון בהתחלה ולהקפיד על שתייה מרובה של נוזלים לא מוגזים.

החלמה מלאה תיארך בדרך כלל בין שבוע לשבועיים, בהתאם לחולה. במהלך הזמן הזה ייתכן כי תעדרו כמה ימים מהעבודה או מבית הספר. יש לבצע את הוראות הרופא ולהימנע מפעילות מאומצת. אם מתפתח חום, אם יש דימום, או תסמינים דמויי שפעת כגון כאבי ראש, נפיחות, ובחילה, יש ליידע את הרופא או להגיע למתקן רפואי.
במקרה של דימום יש לפנות מיד לחדר המיון הקרוב ביותר.

____________________________________________________________________________

שקד שלישי אצל ילדים

שקד שלישי אצל ילדים – שאלות נפוצות

שקד שלישי הוא תופעה מאוד נפוצה בקרב ילדים. השקדים והשקד השלישי הם חלק מטבעת הגנתית של רקמה לימפטית אשר קרויה בלטינית טבעת ולדייר (Waldeyer's tonsillar ring).

מה התלונות והבעיות עם שקד שלישי אצל ילדים?

התלונות השכיחות במצב של שקד שלישי אצל ילדים מגוונות:

– שקדים גדולים ושקד שלישי שנמצא מאחורי האף

– חסימה במעבר אוויר הגורמת לעתים להפסקות נשימה בשינה

– שינה עם פה פתוח

– נזלת כרונית

 

איך מטפלים בשקד שלישי בילדים?

ראשית נרצה לוודא את העניין, לעתים בעזרת מעבדת שינה.
במידה ומזהים שקדים מוגדלים ניתן להציע להורים, לאחר בדיקת אוזניים וירידה בשמיעה או הופעת נוזלים באוזניים, ניתוח של כריתת השקד השלישי וכריתה חלקית של השקדים.

במידה ואין לילדים דלקות שקדים חוזרות לא חייבים להוציא את השקדים לגמרי, ניתן להוריד את רוב השקד ולהשאיר קצת, מה שיכאב פחות ויהיה מסוכן פחות.

 

מה קורה לאחר ניתוח שקד שלישי?

במרפאה של פרופסור ברוורמן אנו עובדים עם קובליישן, כך שהילדים מרגישים פחות כאבים וחוזרים במהרה אל הלימודים.

 

מה עושים במידה ומופיעים תסמינים לאחר הניתוח?

בכל ממצא / סימפטום (דוגמת חום, כאבי ראש, בחילות, נפיחות ועוד) – יש להתייעץ עם הרופא המטפל או להגיע למרכז רפואי. במידה ומופיע דימום, כאמור, יש לפנות מיד לחדר המיון.

 

פרופ׳ יצחק ברוורמן
פרופ׳ יצחק ברוורמן
מומחה אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר, מנהל מחלקת אף אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר במרכז הרפואי ״הלל יפה״, משמש כ-Assistants professor בפקולטה לרפואה בטכניון.

ראיון עם פרופ' ברוורמן בנושא סינוסים

למידע וייעוץ מקצועי
השאירו פרטים ונשמח לחזור
תחומי טיפול נוספים

לקביעת תור השאירו פרטים

או התקשרו 052-9708068

לקביעת תור השאירו פרטים

דילוג לתוכן